En aquest article et presentem 15 tècniques de màrqueting gastronòmic per potenciar el teu restaurant o foodtruck a Internet. Fem un repàs que passa primer per les tècniques més bàsiques i que cap negoci gastronòmic pot ignorar fins a tècniques més avançades. Aquests 15 punts són pautes a seguir per donar-te a conèixer a través d’Internet, per transmetre uns valors de marca i per entrar a formar part de la comunitat de foodies online.

1. La web: la teva millor carta de presentació a Internet

Tenir web és bàsic.

I no una web qualsevol, sinó una web ben treballada, pensada i creada pensant en els teus valors i en el teu públic.

Una web és imprescindible per explicar a la gent què fas i què ofereixes amb el teu restaurant o foodtruck.

Però no només per això, sinó que la teva web ha d’explicar la teva història; per què fas el què fas i com has arribat fins aquí.

D’això se’n diu storytelling.

Exemple d'una web d'un restaurant

2. Crea un blog de receptes i notícies irresistibles

De sempre, som uns consumidors compulsius de contingut.

I ara ho tenim més fàcil que mai!

Abans el consumiem a la premsa, després a la ràdio, finalment a la tele i ara el consumim a Internet. Però el que no canvia és que com a societat necessitem contingut, informatiu o d’entreteniment.

Segons un estudi de Hootsuite i We are Social avui en dia passem unes 5,20 hores al dia a Internet mentre que a la TV només 2,53 hores al dia. Aprofitem-ho!

Què pots fer com a marca?

Crear un blog dins de la teva web en el que creiïs contingut perquè l’usuari el “consumeixi”. I aquest contingut, en el cas d’un restaurant o foodtruck, poden ser receptes, ingredients, trucs, notícies del sector, curiositats gastronòmiques…

Evolució de l'interès en buscar receptes segons Google Trends

Evolució de l’interès en buscar receptes a Google, segons Google Trends

3. Ofereix els teus serveis en portals especialitzats

Existeixen molts directoris especialitzats per sectors.

Si ofereixes càterings per casaments, per exemple, per què no publicar els teus serveis en webs específiques per aquest públic?

Comença donant-te d’alta a Bodas.net o a Zankyou.com i publica-hi els teus serveis.

Si ets un foodtruck, també existeixen directoris de buscadors de foodtrucks, com per exemple foodtruckya.com. Quin error que qui et busqui no t’hi trobi!

Bodas.net

4. L’Instagram és un must

Si ets un restaurant o foodtruck i haguéssis de triar una sola xarxa social de les que existeixen al món mundial, aquesta és Instagram. És una xarxa molt visual on la gent hi parla molt del que menja.

S’ha creat com un boom social que podríem anomenar boom del #FoodPorn.

Tenim la necessitat de compartir què mengem, què cuinem i els resutants que visitem. Així  que per què no aprofitar-ho? Sigues-hi i interacciona amb la comunitat!

Tingues en compte que a dia d’avui hi ha 156.202.252 fotos a Instagram amb el hashtag #foodporn. Quasi res!!

Instagram

5. Els microvídeos de receptes al Facebook ho peten

El contingut audiovisual cada vegada té més èxit.

Aprofita-te’n i fes petits vídeos per compartir el teu dia a dia amb els teus seguidors.

I no només a Instagram, xarxa social reina del contingut audiovisual, sinó que et recomanem molt fer-ho també a Facebook. Els microvídeos són vídeos curts, d’entre 10 segons i un minut, que enganxen molt i es fan molt virals.

Tingues en compte que a Facebook els vídeos se solen reproduir sense so, així que fes vídeos que tinguin sentit sense so o subtitula’ls!

6. Diga’ns on ets: geolocalitza el foodtruck!

De totes les xarxes socials, n’hi ha una especialment adequada pels foodtrucks: Foursquare.

Foursquare és una xarxa social on pots geolocalitzar el teu foodtruck, el que farà que la gent sempre et pugui seguir la pista. Així que no importa si estàs en constant moviment, els teus clients sabran on ets!

Entre les seves opcions, pots fer ofertes a persones que estan a prop teu. Una manera perfecta per despertar l’atenció a qualsevol amb ganes d’un bon àpat i que estigui a prop teu.

7. Interacciona a Twitter amb influencers

Els influencers estan a tot arreu i, per què no, tu també pots aprofitar-te’n d’aquest boom.

Si tens un footruck i en una fira a la que vas saps que hi ha algun influencer, tuiteja perquè vinguin a provar els teus plats. Si es fan una foto al teu foodtruck tindràs molt ressò.

Si tens un restaurant, prova també amb interactuar amb influencers i convidar-los a provar algun dels teus plats. Si fan una foto del plat o del teu restaurant i la comparteixen de ben segur que farà que el teu restaurant arribi a molta més gent.

8. Juga amb els teus clients

Ser a Internet et permet fer comunitat amb els teus clients i jugar amb ells.

Organitza concursos, fes sortejos… Sigues actiu i creatiu! Això farà que la teva marca tingui més ressò. També aconseguiràs que els teus possibles clients estiguin sempre atents al que fas.

És bo jugar amb els teus seguidors. Això sí, no n’abusis! Sinó només guanyaràs seguidors de poc valor, que només et segueixen pels premis o regals que fas.

Sorteig a l'Instagram de Miss Gourmand

9. Fes vídeos en directe amb Stories d’Instagram

A dia d’avui, si hi ha un format que ho peta és l’Instagram Stories. Són petits vídeos de pocs segons que penges a Instagram i s’autodestrueixen en 24 hores.

Instagram Stories et permet deixar veure una imatge del que fas en aquell moment. Ensenya com cuines una recepta, com treballes amb els ingredients o com decores els plats.

Pots penjar més d’un stories al dia i acompanyar-ho de text o icones. Sigues original!

10. Les tendències no només són a la Vogue

El món digital evoluciona cada dia.

Sempre surten noves funcions, noves modes, noves xarxes socials… Estigues atent a les tendències per treure’n profit.

Ser pioner en el que es refereix a tendències sempre pot donar bons resultats. Així que estigues al dia quan sentis que hi ha una novetat interessant i que creguis que pots aprofitar pel teu foodtruck o restaurant.

11. Envia emails als teus clients…

Si vols fidelitzar als teus clients, recull els seus emails per estar en contacte amb ells.

Així els podràs informar de qualsevol tema que trobis rellevant: nous plats de temporada, nous locals, noves localitzacions, ingredients amb els que treballes… Aprofita els emails per enviar receptes, novetats o concursos!

12. …però no ho facis amb Hotmail ni Gmail

Per donar una imatge professional cal un correu corporatiu, que transmeti que ets una empresa sòlida que no es queda amb el més bàsic.

Sembla una obvietat, però estem cansades de veure restaurants, foodtrucks o altres negocis que no s’animen a deixar enrere els poc professionals @gmail.com, @hotmail.es o @yahoo.com.

No siguis cutre! Projectar una imatge professional costa ben poc! 😉

13. No perdis la pista als teus clients: escolta’ls i respon

És important saber què diuen de tu, tant a xarxes socials, com a Google o al teu blog.

Respon als comentaris que parlen del teu foodtruck o restaurant a Internet, tant si són bons com si són dolents. Si són dolents serà la teva oportunitat per explicar-te!

Monitoritza el teu restaurant o foodtruck perquè res no se t’escapi i respon amb educació als teus clients!

Evidentment dos dels llocs en els que hauràs de seguir la pista del teu negoci és a TripAdvisor i Yelp. Són llocs on s’hi deixen molts comentaris i en els que val la pena parar atenció.

14. Dona’t d’alta a Google My Business

Google My Business, entre d’altres, crea una mena de fitxa del teu negoci.

Donar-t’hi d’alta farà que la gent et trobi fàcilment, sàpiga més sobre el teu establiment i, el que és molt important, et puguin deixar valoracions i comentaris.

15. Planificació, planificació i més planificació

El màrqueting digital sembla instantani i volàtil. Les xarxes socials, sense anar més lluny, s’omplen de milers de missatges al dia.

Tot i així, en màrqueting digital tingues en compte que no només importa el que fas en aquell moment, sinó que cal molta planificació i organització.

Fer un calendari editorial amb totes les accions que vulguis portar a terme et permetrà ser regular, constant i tenir planificació del que parlaràs cada mes. És essencial fer-lo per treballar la teva presència a internet correctament i no fallar mai!

S’ha acabat l’excusa del “avui no sé què posar!” perquè ja ho hauràs planificat setmanes abans 🙂

Esperem que aquestes 15 tècniques de màrqueting gastronòmic et siguin de gran ajuda a l’hora de pensar com utilitzar els recursos i les possibilitats que ofereix internet. I, qualsevol dubte que t’hagi quedat o si vols que ajudem el teu negoci a tenir presència internet explica’ns el teu projecte i parlem! 🙂